29 november 2020

OM BANKPROBLEM, 4 X BRUTEN MORGON OCH ADVENTSBRUNCH! (TRE BRA VAR DA'! 26-28/11 -20)

Visst blir man glad när man löser ett bankproblem! Lika förtjust när man har lyckats framföra samma stycke i fyra olika versioner — på begäran! Och gott är det med Adventsbrunch med familjen. Nu kan det bli december — jag är redo!


God kväll!

Det framförs ibland olika metoder för att mitt i allt elände inte gå ner sig i hopplöshetens bottenlösa gungfly, kort sagt för att ta tillvara det som har varit bra, upplyftande, givande, glädjefyllt, trösterikt, skojigt eller allmänt trivsamt under den gångna dagen. "Floskler och snömos!" säger en del, och tro mig, i mina mörka stunder är jag benägen att hålla med: Lallande Lyckodårar och Herr och Fru Nöjd — försvinn ni är bara chimärer och skuggbilder! Men riktigt så enkelt är det nog ändå inte.

En bekant metod är att vid läggdags rada upp tre bra saker som dagen har fört med sig. Det verkar inte så farligt. Och det kanske hjälper mot skuggvarelser och hjärnspöken, vem vet!

Låt mig få utmana er alla att göra detsamma. Skriv era egna förslag i kommentarfältet, till glädje för er och andra till hjälp!

Tre saker alltså. Tre bra saker. Tre Lyckolågor vid Läggdags...

Torsdagen den 26 nov. 2020

1. Jag har haft en härlig Luciaövning med barnen på Stjärnans Fritids i Tyringe idag. Duktiga och läraktiga ungar med en räv bakom örat ibland. Vi skall i dessa tider filma ett Luciatåg samman med förskolan och "livesända" när det beger sig. Kul!

2. Jag har löst ett förargligt och självförvållat bankproblem till det bästa.

3. Sonen och jag har med gemensamma krafter åstadkommit middag denna afton. Trivsamt.

4. Sonen berättade att han hade kommit hem från skolan och somnat en stund. Det var första gången. En härlig egenskap att odla!

Hoppla, där blev det fyra!


Fredagen den 27 nov. 2020

Nu har jag gjort det igen! Satt igång huvudet med en massa funderingar — eller helt enkelt ätit för mycket julmat redan i advent... Här sitter jag i alla fall i nattsoffan och kommer i fatt med Lyckolågorna — efter Läggdags!

1. Jag lyckades med konststycket att medverka till fyra versioner av "Morning has broken" på samma begravning! Först som Sv. Ps. 181, "Nu är det morgon!" med orgel; sedan som solosång "Tänk att få vakna!" med piano; vidare som avskedmusik på piano, välimproviserad och dold så att man möjligen kunde känna igen rytmen och några klanger; slutligen som utgångsmusik på piano med Cat Stevens mellanspel och i annan tonart. En riktig Morgonkvartett! Förutom avskedsvarianten var det önskat tre versioner; jag kunde bara inte stå emot en fjärde...



2. Vi var och klippte oss på kvällen och klockan blev mycket. Därför blev det att hämta aftonvard på Phun Thai på Heden. Det blev en god och mysig stund i soffan till säsongspremiären av På Spåret.

Mina alldeles egna bildårar!

3. Jag har nu använt spikmattan i fem dagar med utmärkt resultat! Hoppas det fortsätter på samma sätt. (Vadå spikmatta? Läs Matt av spikar i ryggslutet!, så förstår ni.)


Lördagen den 28 nov. 2020

1. Vi var idag på Höganäs Saluhall och åt Adventsbrunch. Prova den! Mycket välsmakande och trivsamt. Hemmagjort på fina råvaror. Jag kände mig extra stolt över hustrun som hade lagat en stor del av maten (visst är det härligt när det smakar som hemma på restaurang...).



2. Väl hemma fick vi pusta ut efter all härlig mat och jag sysslade då med att upprätta notbutik för egen musik med tillhörande presentation på säljsidan "ScoreExchange" (GlennBengtsson-CantophonMusic). Får se hur det går. Men det blev bra! En hel sång är än så länge utlagd till försäljning...

Presentation på notsäljarsidan ScoreExchange.

3. Så avslutades kvällen i soffan med filmen The Good Liar på Netflix. Vi kom halvvägs innan det var dags att dra sig tillbaka. Fina skådespelare och olycksbådande stämning — kan bli nå't...
God natt på er nu så ses vi kanske rentav imorgon. Kommentera nu med era egna tre bra saker om dagen, era egna "Lyckolågor före Läggdags!"




Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar