21 december 2020

OM ELSA, HALVA SJUAN OCH RÄDDAT ÄKTENSKAP! (TRE BRA VAR DA'! 17-19/12 -20)

En spännande rubrik om spännande ting. Vad sägs om en elektrisk hopfällbar cykel med mänskliga drag, en lycklig ung friherre och en julattiralj som förmår rädda även det lyckligaste äktenskap från jämmer och elände. Läs och lär!


Torsdagen den 17 december 2020

1. I förmiddags var det begravning i Röke Kyrka, och det var till att gå upp i ottan även denna dag för att komma i tid med tåg och buss — och hopfällbar elcykel. (Elsa heter hon, förresten.) Det visar sig inte vara några problem att ta med henne på 511:an, bara hon är hopfälld. Det som var lite nykommet denna förmiddag var att spela orgel i Röke, det var till och med synnerligen nykommet: Jag har inte spelat på den orgeln på ett halvår, tror jag. En fin och härlig orgel som jag även denna gång kom överens med: Två bestämda damer på samma förmiddag: en med ekrar och en med pipor!

2. På eftermiddagen var det så dags att spela in Samling vid Krubban i Tyringe Kyrka inför julafton — igen! Det var ju det där med för många barn på en gång... (Se Lyckolågor 10-12/12 -20.) Denna gång hade vi en bättre plan: Predikan hade prästen Peter Buch redan spelat in; först kom 7 barn (de som slutade tidigt) och var med på hälften av Krubbsamlingen; så kom 3 barn (följaktligen de som slutade senare) och var med på resten. Alltihop (inklusive hämtning och lämning) gick på tre kvart! Sickna barn va'! Och sjöng gjorde di! Ni får själv höra och se på Julafton: Kolla Tyringe Pastorats Facebook, bara.

3. En kvart efter att jag hade kommit hem till Helsingborg var det dags för rep med Herr-Kvartetten "Nota Bene!" Tre timmar blev det! Sedan var huvudet slut med lyckligt. Det var fråga om övning inför Musikgudstjänst på Nyårsdagen i Matteröds Kyrka som skall spelas in den 29 december! Fina hymner och Beethovens Lovsång blir det, och ett par sånger av mig därtill. Missa inte det heller: Länk kommer!

Herr-Kvartetten "Nota Bene!" i Tyringe Valborg 2018


Fredagen den 18 december 2020

1. Idag var det sonens sista skoldag — digitalt dessutom. Vi tiotiden kom han, där jag satt i soffan med hörlurar och redigerade Samling vid Krubban-film, och frågade varför jag inte gratulerade honom. "Till vad?" undrade jag. "Till att ha klarat av halva Sjuan såklart!" "Ja, GRATTIS då, både till det och JULLOVET!!" Sicken gosse vi har!

2. I förra veckan när vi var på Maxi Råå — man maa jo faktisk, en gang i mellem — (se Lyckolågor 7-9/12 -20) så träffade vi organisten i Kropps Pastorat Olof Tholander med son. Det var rysligt längesedan vi sågs och anledningen till att jag inte skrev om det den 7 november när det inträffade var antagligen att jag ju gärna skriver tre Lågor i taget och då ibland glömmer vad som har varit gott och bra. Men vårt lilla möte har följt mig sedan dess och inte minst har jag tänkt mycket på allt vi har gjort under åren, hur kul och stimulerande det är att jobba med en sådan musiker som Olof och inte minst på våra många Julens Sånger-Konserter på Annandagen i Mariakyrkan med Tre Kyrko-Sångare! (Länken går till min stukade och vilande hemsida, vilken ser ut som den gör på grund av en olycklig uppdatering från Webhotellet One.com:s sida...) Tretton år konserterade vi, mellan 2003 och 2015! (Organisten hette Mats Hultkvist fram till 2008, en annan kär vän och trätobroder som jag inte har sett mycket av sedan han slutade i Mariakyrkan.) Nu har jag emellertid börjat göra YouTube-klipp av de (filmade) konserter som inte redan ligger där, med början på 2010. Idag lades för övrigt just Julens Sånger 2010 upp på Tuben! Rätt häftigt och pampigt det hela, måste jag säga, även efter så många år — och minsann riktigt bra en del!

3. ComHem:s TV-kanaler ligger nere så det är ju en välsignelse att svtplay finns! Kul och spännande med På Spåret! med gamla Rapportankaret Claes Elfsberg! Och lika fascinerande med vår danska krimi Forbrydelsen, säsong 1 (Brottet). Men en sak har vi alldeles glömt: att titta i fatt på årets Julkalender, Mirakel; vi vet ju inte ens hur det gick med det hotfullt brinnande ljuset som hotade att utplåna en hel familj på tjugotalet! Ni ser: Det finns alltid något att se fram emot...


Lördagen den 19 december 2020

1. När hustrun gick till jobbet strax före halv åtta läste jag i min gripande roman Drömmarnas Bok av den tyska författarinnan Nina George (se Boktips i decembermörkret),  för att därefter slockna som jag vet icke vad tills sonen vaknade och väckte tio i elva... Då måste det behövas, om man bara somnar om så där! Och så riktigt: Det behövdes.

2.  På eftermiddagen tyckte jag att vi skulle gå en promenad och sonen protesterade inte. Protesterade gjorde emellertid min eländiga stofthydda, som pustade som en stånghammare redan efter backen i ravinen mellan kyrkogårdarna. Vi följde kopparmöllegatan bort till Stattenaljusen och fortsatte nedför Hälsovägen och därifrån via gågatorna hemåt under livligt samtal. Till en början redde vi ut de politiska partierna i färgordning och sedan vet jag inte allt det var! Det var trots allt en rätt skön promenad, men vi enades om att gå tillsammans så ofta vi kan, inte minst för att farsgubben skulle komma i bättre form. Omtänksam påg, det där! Anledningen till promenixen var egentligen att vi behövde köpa batterier till vår fantastiska och äktenskapsförlängande trådlösa julgransslinga! Kjell och Company stod till tjänst som vanligt: Efter en del parlamenterande om vilka batterier som behövdes googlade sonen AA. Di fanns på medlemserbjudande: tre för två. Så långt allt väl, men när vi kom hem och väl hade asat upp julgrejor från källarförrådet visade det sig att det var AAA-batterier (di små) som krävdes. Vad finns det för gott med detta då?! Naturligtvis att jag får gå ännu en promenad på måndag! Tjoho!

Kjell & Companys Trådlösa Äktenskapsräddande Julgransslinga.


3. Detta är uppenbart förinspelningarnas tid! Nu på tisdag den 22 december skall vi spela in en Julnattsgudstjänst i Röke, där sonen skall vara med på trumpet och förhoppningsvis några sångare från Matteröds Kyrkokör. Idag övades det på det hela och jag fick skriva ett sista-minuten arr som jag helt hade glömt. Jag hade grälat lite på gossen för att jag ansåg att datorspel kom före trumpetspel, vilket i vår värld inte är försvarbart inför kommande spelning. Idag kom mina ord på skam, då han inte bara spelade stämmorna, och hade synpunkter på hur arret kunde förbättras tekniskt, utan även transponerade psalmerna direkt i huvudet ur psalmboken utan att jag behövde skriva ut noter. (Om en  trumpet (som är stämd i Bb) skall klinga i samma tonart som ett piano (som är stämt i C) måste den noteras (skrivas) en hel ton högre. Duktiga yrkesmusiker som spelar transponerande instrument lär sig oftast att transponera från C-stämmor i huvudet. Det är med andra ord en nyttig och tidssparande lärdom han håller på att utveckla, sonen. Stolt pappa, må ni tro!


Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar