21 januari 2021

OM DIGITALLEKTIONER, KONKURS, LIFEHACK OCH NOTSKYFFLING (LYCKOLÅGOR 18-20/1 -21)

 

Kan digitala lektioner va' nå't? Varför går en älskad arbetsplats i konkurs? Är "O"-tangenten död? Vad skall vi göra med barnkören? Hur skall arrangemanget sluta? Och bloggen, denna eviga blogg, hur skall vi nå ut? Frågorna är många, svaren ännu fler?


Måndagen den 18 januari 2021

1. Det där med digitala lektioner är en aning märkligt. Ena minuten sitter Ebbe och deltar i en lektion samman med de andra i klassen, nästa kommer han ut och säger att de har en uppgift att göra "men den har jag gjort, så nu har jag ingenting att göra; ska vi äta frukost?", för att den tredje sitta och snacka och spela med en kompis! Nya tider, nya seder!

2. Höganäs Saluhall har gott i konkurs! Jenny kom hem redan vid två-tiden. Hon hade varit på Saluhallen för att inventera. Nå, skall vi vara ärliga så försattes etablissemanget i konkurs redan i torsdags, den 14:e, och dagen därpå hade personalen möte med konkursförvaltaren. Det visade sig att firman hade gått med förlust sedan 2016; ja, att det har gått dåligt var ingen nyhet, inte minst i dessa tider, men att skadan gick så pass långt tillbaka i tiden och att det var konkursdags hade ingen kunnat gissa.

Typiskt också när Jenny har lyckats få en fast tjänst som sous-chef på ett ställe som "man gärna hade kunnat va' på ett bra tag", som vi har ett personligt förhållande till och ofta har besökt sedan starten 2012. Att arbeta i den charmiga och fascinerande gamla fabriksmiljön, omgiven av dignande råvaror av hög kvalitet som man dessutom får laga mat av har varit en gammal dröm, skulle man kunna säga. 

Varför står nu denna nyhet med bland Lyckolågorna? Det verkar ju märkligt. Men rent allmänt kan man ju hoppas att det uppstår något nytt och minst lika fantastiskt ur askan. Idéer verkar inte saknas.

Höganäs Saluhall i Juleskrud 2020, bara veckor före katastrofen.

3. "Pappa, har vi tryckluft på burk nå'nstans?" Det har vi, men var visste jag inte. Ebbe gissade på badrumsskåpet vilket visade sig stämma. Tangentborden krånglar nämligen. Ebbe har ett "W" på sitt som svarar dåligt och mitt "O" är segt att trycka på, som om det ligger något under. Jag gillar inte att titta på riktigt alla operationer, särskilt inte då Ebbe med en matkniv bände upp "W"-tangenten och fick den att släppa. Mitt "O", som var mindre, lossades medelst skalkniv! Och visst fanns det saker därunder, av det mikroskopiska slaget, men det räcker ju. Burkluften gjorde emellertid sitt och en stolt gosse, för att inte tala om hans pappa, kunde, efter att ha klickat på själva tangenterna igen, konstatera att de nu vore som nya. Sicken påg vi har!

Jag erinrade mig min barndoms och ungdoms TV-seanser på DR1 där man kunde se tegnefilm och härliga gamla danska (svartvita) långfilmspärlor. Ibland blev det, som det heter på SVT, "Tekniskt Avbrott", en företeelse som låter meget bedre på dansk: "Teknisk Uheld". En gång kom en speaker-röst och meddelade att vi djupt beklagar avbrottet, "det beror på at det er kommed nåed snavs i båndmaskinen". Just detta har Ebbe lyckats få bot med idag: Snafs under en tangent!

Se här ett "O" med snafs som snart är som nytt!


Tisdagen den 19 januari 2021

1. Allt det där med Nyårslöften och vad det var verkar inte gå så bra. Nu kan man ju skylla på snuvan att jag inte har kommit ut, men det är ändå synd eftersom det började så bra med fem dagar på rad. Hur som, i dag gick jag en liten runda för att köpa frukostbullar på Backhaus. Förra veckan, jag har glömt vilken dag, blev det en spatsertur över kyrkogården, in om sjukhuset, för at handla medikamenter och en latte på Espresso House, och bort om Olympia (området, ej sportseländet), där jag träffade ett par (när jag som bäst torkade spillda kaffedropar från rocken!) som fordom sjöng i Konserthuskören, en  sopran och en tenor. Vi fick pratat gamla minnen innan det blev för kallt att stå still. Sådana möten behövs för livets behaglighet.

Backhaus Bageri på Järnvägsgatan i Helsingborg


2. Jag tog mig så för att fortsätta arra "Mässa med Mössa!". Idag var det trosbekännelsen (credot) som stod på tur — Pappan, Pågen och Den Härlige Andre!  Kan ni gissa vem de är? Jag hade ett två ur gammalt utkast och en konsertinspelning från Matteröds Kyrka sommaren 2019. Det kan bli nå't!


3. Jenny kom hem tidigare även idag; det var fråga om fortsatt inventering på Höganäs Saluhall. Det som var så roligt att höra var att de hade haft så roligt tillsammans och ätit gott under tiden så klart. Kommentarerna haglade och det var högt i tak trots eländet. Sådant blir en orolig äkta man lycklig av att höra!


Onsdagen den 20 januari 2021

1. Idag tog vi sovmorgon, ja inte digitalskol-Ebbe, men vi andra två. Jag talade med kyrkoherden igår om att snuvan fortfarande rinner. Det blir till att hålla sig hemma tills vidare. Det är också bestämt att barnkören Stjärnklart tar paus februari ut i första omgången, så får vi se hur läget är i mars. Körkompanjonen Ninni och jag har i alla fall planer: Barnen skall få i "digital" läxa att lära sig sånger via mina övningsfilmer på YouTube; vi skall förbereda barnmässan; och vi skall spela in sånger att sändas på gudstjänster och en vårkonsertfilm till vårdhemmen i Tyringe. Det känns bra!

(Här nedan kan ni se en övningsfilm på Gullsång, som är en av psalmerna i barnmässan!)


2. Det var också dags att skriva ifatt lite blogg. Jag har inte fått fram ett ord om förra veckan än. Det resulterade så småningom i OM SNUVA OCH SYNÅL, TVÄTT OCH TRUMPET, VINTER OCH VINYL som omsider kunde publiceras. Jag grunnade också en smula på tydligheten i Lyckolågo-inläggen: bytade typsnitt till "Georgien"; gjorde siffrorna under varje datum större så att det bildade avdelande anfanger; samt styckeindelade längre partier, även detta för läsbarhetens skull. I skrivande stund har jag även knappat ifatt denna vecka. Ack ja, vad man håller på!

Man måste synas överallt för att synas någonstans!


3. På kvällen kom Ebbe och meddelade att han var trött på att spela — inte trumpet gudskelov men datorspel; APEX och till och med Overwatch! Han menade att han bara satt och spelade utan mål och mening, att det roliga var borta och hade bestämt sig för att inte spela på en månad! Det var både gripande och stort att se honom gå in på rummet och avinstallera varenda spel som fanns på datorn! Jag berättade att jag har känt samma sak med notskrivning och arrangering: att man sitter och glor på skärmen och att det man skriver inte ens blir bra. Då skall man pausa och återuppta det hela när det känns rätt. Heja Ebbe!


Gillade du inlägget? KLICKA på länken så att det rankas högre på PUSHA.SE
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar