03 februari 2021

OM TRIVSELRÖJNING, SÄLLSKAPSSPEL, FACEBOOKBUTIK OCH TVÄTTBOKNING! (LYCKOLÅGOR 21-23/1 -21)

  

Trivselröjning i hemmet! Sällskapsspelens glada tid! Spirande Facebookbutik! Modern tvättbokning och bedårande sötingar!


Torsdagen den 21 januari 2021

1. Vi röjde lite hemma idag, eller strömlinjeformade snarare. Sådant som att ställa tillbaka de frosthotade flaskorna på matrumsbordet i sina skåp på balkongen och då passa på att utrangera gammal eländig öl, blannevann' utan bubblor och liknande. Det blev en del... Men även sådant som att torka av flygeln och ägna henne lite kärlek, dammsuga och plocka här och var. Tillvaron blir ju gärna trivsammare efter sådana övningar, liksom sinnet blir uppfyllt av välbehag. Bra gjort, lilla familjen!

Varför ägnar man sig inte åt denna sköna form av städning, månne?

2. Ibland går saker och ting lustiga omvägar. Vi såg ju klassikern "Sven Klangs Kvartett" för en tid sedan och Ebbe blev förtjust, inte minst i alla kommentarer och utskällningar Sven Klang bjuder på. Så visar det sig att skådespelaren i fråga, Anders Granström, är gift med 

och när Jenny letar runt lite på Facebook finns en familjebild när de spelar Alfapet. Det ville Ebbe absolut spela och vips åkte sällskapsspelet fram ur gömmorna på hans rum. Vi spelade två omgångar, och jag måste säga att det är roligt men tärande på knoppen. Jag hade svårt att se listiga kombinationer och Jenny vann överlägset. Ebbe stod sig gott med viss ledning i början. Själv hade jag ett par fantastiska brickuppställningar med totalt omöjliga bokstäver, men klaga skall man ju inte...

Finfin Alfapet-kombination, inte sant?


Första Alfapetandet på många år!

3. Jenny fick magkatarr idag, inte precis något trevligt. Men hon har själv kommit på ett listigt botemedel som fungerar — vår kompis P tyckte det lät vansinnigt men litade klokt nog på Jennys omdöme och blev hjälpt. Vad då för botemedel undrar man? Jo, popcorn. Va??! Alldeles riktigt. Det har i alla fall fungerat i vår krets. Men hur?! Det handlar om att neutralisera magsyran, i det här fallet att fylla magsäcken med popcorn som suger upp syran samtidigt som de får magen att arbeta så att hela härligheten så småningom transporteras ut i tarmen. Enkelt och ofarligt — och gott! Men man måste äta minst en skål om inte två för att det skall fungera. Lycka till!



Fredagen den 22 januari 2021

1. Vi fortsatte vårt sällskapsspelande på Ebbes uppmaning, denna gång TP, Trivial Pursuit, men Familjeutgåvan; den var allt lite enklare. Det är riktigt kul att spela med familjen; det gjorde vi alltid förr i tiden, både sällskapsspel och kort. Ebbe stod sig väl bland alla frågor av skilda slag men jag vann för en gångs skull! Men det var alltför enkelt: man fick en ny plupp varje gång man svarade rätt på en fråga man inte hade plupp för tidigare. Det fanns även barnfrågor men de använde vi icke. Nästa gång blir det originalet!

Trivial Pursuit Familjeutgåvan för första gången — på länge!

2. Jag klagade min nöd hos Jenny att jag inte kunde hitta några Facebook- och Instagramsidor att följa. Hon flinade elakt och knappade på mobilen min. När jag själv försökte blev det några operahus, några jazzklubbar, några symfoniorkestrar, några kyrkomusikersidor, några låtskrivarsidor, några tidningar, några restauranger och mikrobryggerier och lite annat. Skall bli skojigt att läsa vad de skriver och börja kommentera!

3. Inte sjutton gick det att somna så jag satte mig att skapa en notförsäljningsbutik på min facebooksida "Tenor för alla Tillfällen!" Det var enkelt nog och så gällde det bara att skapa något att sälja, vilket inte heller var så svårt. Jag länkar bara varje not vidare till min butik på ScoreExchange helt enkelt så sköts allt därifrån. Rätt kul det hela, men nu är det bara att vänta på att Facebook skall godkänna mina strävanden...


Lördagen den 23 januari 2021

1. Hurra! Facebook godkände min butik! Den är ännu inte så exceptionell, men det är alltid en början. Se här: Tenorens Notbutik!

2. Ebbe och jag gjorde en liten utflykt idag: Vi promenerade en runda upp om viskängen med det målet i sikte att Ebbe skulle boka tvätt-tid åt en av våra bortresta vänner. Utrustad med nyckel begav han sig mot källaren med mig efter, men for plötsligt uppför trappan till trapphallen där det fanns en pekskärm just där man brukar kunna se vem som bor i uppgången. Det visade sig att man bokade tvätt-tid medelst pek — denna utveckling...

3. När Jenny kom hem hade hon köpt med sig dessa små sötingar från blomsteraffären i Saluhallen: Till granen eller påskriset. Visst är de bedårande!





Gillade du inlägget? KLICKA på länken så att det rankas högre på PUSHA.SE
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar