01 januari 2021

OM SÅNGARE, GRÖNKÅL OCH TRASSELTEKNIK... (LYCKOLÅGOR 26-28/12 -20)

Vad har Manstrion Tre Kyrko-Sångare, Grönkål och Tekniktrubbel gemensamt? Ingen aning? Ytterligare ledtrådar? Jaså, verkligen? Nå, men var så goda: Vad har, förutom sångargrönkålstrubblet, Välbehövlig Dusch, Ny Julsång och Sortering gemensamt? Fundera och läs. Mycket nöje med grubblet!


Lördagen den 26 december 2020

1. Annandag Jul. Idag blev jag lite nostalgisk och skrev en artikel om manstrion Tre Kyrko-Sångare som hade traditionell Julkonsert just på Annandagen i Mariakyrkan i Helsingborg. Så bifogade jag en digital konsert, en YouTube-spellista med urval från 2008-2010. (Se Nostalgitripp: Julens Sånger med Tre Kyrko-Sångare!) Den fick en del visningar direkt, den. Ja, jag säger då det, tretton år höll vi på, från 2003 till 2015!



2. Efter att ha puppat i två dagar är man rätt rälig när man har lyckats undvika duschen. Återseendet blev varmt, långt och behövligt. En rakning på det och livet syntes få nytt liv! Detta går dock inte ens vagt att jämföra med en gång i lumpen (jag var "Lätt Kabel-Bilgrupp", som i Repmånad, vid P6 i Kristianstad 1989-90), då vi hade legat i skogen över en vecka i vintertid. En vacker dag kördes vi till en skola där möjligheten att duscha presenterade sig. Några av oss var lite tveksamma eftersom skitlagret i ansiktet och på kroppen isolerade mot kylan, men vi gav med oss och påbörjade tvagningen. Jag minns att det krävdes tre (3!) omsorgsfulla intvålningar för att bli ren i ordets egentliga bemärkelse. Några rena uniformer fanns emellertid inte att tillgå...

3. Väl dags för middag fick vi njuta av överbliven grönkål med prinskorv i överflöd, därtill grovt bröd med ost. Ljuveliga tider!



Söndagen den 27 december 2020

1. Jag beslutade mig idag för att sluta skriva "hustrun" och "sonen", alla vet ju ändå vilka jag talar om, och de har egna Facebook- med flera -sidor! Skall nu bloggen vara personlig och spegla mitt liv som kreativ musikalisk vilde så får den ju vara det! Ebbe (hörde ni!) och jag beslöt igår att gå upp i tid och ta en promenad. Så tidigt som vi tänkte lyckades inte, men vi kom iväg vid halv tio i alla fall. Turen gick till Bachhaus för bullinköp, vidare järnvägsgatan/drottninggatan till Halalid; uppför densamma och Landborgspromenaden tillbaka. Börjar man på planmark i sta'n blir det flera backar på väg hem istället.  Jag hade ett milt h-e att hålla jämna steg med so---, med pågalymmeln som tyckte att jag gick patetiskt långsamt. (Betydligt snabbare än jag brukar.) Synpunkten att hans tunga svarta vinterkängor med hjälp av gravitationen svingar fötterna framåt så att det går snabbare möttes med himlande ögon. Men det var en härlig runda och jag tackade Ebbe för att han rastade gubben ordentligt. Pulsen var väsentligt högre när vi kom hem!

2. Så skulle vi äta bullfrukost, so--- Ebbe och jag. Precis när Bachhaus-skatterna vore uppvärmda ringde telefonen. Det var kyrkoherden i Tyringe, Sara Ericsson. Man hoppar givetvis till en aning när chefen ringer mitt i semestern, men det blev ett spännande samtal. Hon hade upptäckt att de förinspelade gudstjänsterna Julnatt i Röke 2020 och Samling vid Krubban i Tyringe 2020, som jag lagt på Tyringe Pastorats Facebooksida, än gick att se på, än var försvunna, vilket ju var märkligt. Men hon hade också listat ut varför: Jag hade lagt inläggen som länkar till YouTube (som ovan) med den oönskade följden att den som använder Facebook Watch, som bara listar videor, inte hittade dem. Jag tvivlade på att Facebook ens skulle klara att man laddade upp filmer på upp till 12,2 GB, än mindre med bibehållen kvalitet, men testade ändå. Det gick ypperligt! Så här ligger de nu Julnatt och Krubbsamling som reella videofilmer på Facebook: Heja tekniken!

3. Senare under dagen var det härligt att se Ebbe sortera sina trumpetnoter, se honom i sin trumpethörna med luren i vädret och vid flygeln spelandes av hjärtans lust!



Måndagen den 28 december 2020

1. Detta blev ännu en stillsam dag. Ebbe och jag hade en lång och mysig frukost, då vi pratade om allt möjligt och tittade på skojiga YouTube-videor med bland Henrik Dorsin. Är det sådant man kallar kvalitetstid?

2. Jag blev åter lite nostalgisk i juletider och författade ett inlägg om en egen julsång. (Julstämning — En alldeles ny Julsång av Glenn Bengtsson!) Det visade sig bli en rysligt välläst och välkommenterad historia (via Facebook) för att vara jag, med hälsningar från folk jag inte har sett på länge. Ibland blir det mervärde i det man gör.



3. Jag fortsatte även att sortera böcker som vi samlat ihop i lokalen, böcker som skulle in på vederbörliga platser i bokhyllorna. Efter en stund bad Ebbe mig dramatiskt att komma in på hans rum och ta med mobilen. Det var hustr--- Det var Jenny som ringde och undrade om jag inte hade ett möte idag för en halvtimme sedan på Café Bachhaus. Jo, det hade jag ju och man hade ringt henne då min mobil var i ledighetsläge (tyst). Det var bara att ringa upp, ursäkta sig (vad annars!) och bege sig dit. Vad är det då för positivt med detta?! Jag kom dit till slut, tre kvart sen och jag blev inte hängd, det hela avlopp väl. Ursäkten då? För vad det nu är värt följande: När man har ledigt i dessa tider med få poster i kalendern kan det hända att man glömmer. Visst... Ingen ursäkt men en förklaring. Än böckerna då? De blev insatta och ompysslade när jag återvände. Nu har vi ett matbord som går att använda till Nyår! 


P. S. Förresten... Har ni listat ut svaret på ingressfrågan? Den gemensamma nämnaren är naturligtvis "JUL"! Vad annandags? Ds


Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på PUSHA.SE
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar