30 november 2020

OM FÖRSTA ADVENT, NOTFÖRSÄLJNING OCH ROLIG SON! (TRE BRA VAR DA'! 29-20/11 & 1/12 -20)

Det blev Första Advent i år också! Jag fick lagt upp egna sånger till försäljning på en notsida — det är stort! Sonens komiska talang exploderade med ironisk högläsning vid frukostbordet! Heja December!


Söndagen den 29 november 2020

Så fortsätter vi väl att dokumentera våra små positiva upplevelser av dagen.

1. Vissa nätter blir bara så där... Man somnar till och vaknar och somnar inte igen — eller så somnar man inte överhuvudtaget. En sådan natt hade jag i natt. Jag gick upp och skrev ett inlägg och gjorde lite annat vid datorn innan jag la mig igen och läste för att så försöka somna igen. Resten av natten blev ett enda "studsande": slumra eller somna och så vakna efter en (mar)dröm, slumra in igen och vakna... När man på detta sätt har tillbringat natten är man en ynklig uppenbarelse tills man har stuckit huvudet under duschen och ätit frukost. Men sedan skall man övertala sig att inte bara gå ut men också att bege sig till tåget och åka iväg. Det är då, så här års, magin sätter in! En morgonpromenad strax före åtta en söndagsmorgon, tillika Första Advent, i en öde stad kan vara en uppfriskande historia för den trötte. Den kyliga luften och blåsten (åtminstone i Helsingborg...) slår mot en och liksom öppnar ögonen och sinnet. Dessutom var det outsägligt vackert med rimfrost över både park och kyrkogård. Jag var riktigt upplyft när jag satte mig på tåget!

2. Vi firade Adventsmässa med åtta personer i Tyringe Kyrka till följd av nya restriktioner, men det blev en härlig historia ändå: Vi hade barnkören Stjärnklart förinspelad på film på väggen via projekter och jag fick tillfälle att sjunga från läktaren med min kollega Ingvar Albihn och trumpetaren Jonas Rydström! Det var minsann längese'n! Stilla Advent och Görer Portarne Höga! blev det, tillsammans med dagens välkända och efterlängtade psalmer!

3. På väg hem från tåget skulle jag handla lite ont-i-halsen-medikamenter till sonen och lite annat dagligt. Det blev både doningar till smoothie, nyponsoppa och tranbärsdricka. Jag kände mig som en riktigt god och varmhjärtad pappa!


Måndagen den 30 november 2020

Dags igen...

1. Det var en eländig gosse som vi väckte i morse. Ingen skola där inte. Han kryp ner på hustruns sida och somnade om, medan hustrun gav sig iväg på arbete och jag låg kvar, förmodligen av medkänsla... Det blev i alla händelser en mysig sovmorgon där vi båda slocknade om och där man ibland kände ett litet huvud mot kinden. Det är inte så ofta nu för tiden.

2. Så blev det till en liten kombinerad sopsortering och adventsstjärnehämtning. Förrådet fick tömmas till en tredjedel, med rasrisk, innan vi fick fram dem... Men resultatet blev ljust, vintermysigt och adventsvackert.

3. En viss arbetsinsats har varit av nöden senaste veckan för att få igång en anständig notsäljarsida på ScoreExchange. Nu har jag lagt in de första egna komposiitonerna. Spännande. Var då? Det glömde jag ju: Glenn Bengtsson-Cantophon Music!

En God kväll annars!

Egna kompositioner till försäljning på ScoreExchange!


Tisdagen den 1 december 2020

Redan december... Då kan det ju passa att små lyckliga lågor brinna! 

1. Idag var det tvättstugedags igen (på förmiddagen till på köpet), något man ju såg fram emot med viss bävan efter förra veckans malör. Men jag kom både upp och ner flera gånger utan att ryggen vred sig. Det är minsann något att vara tacksam för!

2. Sonen (han är fortfarande hemma från skolan) gjorde, sittande på en köksstol efter vår även idag aningen senkomna frukostseans, en makalöst rolig uppläsning ur en Bamsetidning med all ironi och sarkasm han är mäktig, därtill med alla möjliga röster och dialekter (tillhörande kreti och pleti, känt och okänt) han tyckte kunde passa, framförda med den nyvunna tonårsrösten (en övergång som för övrigt gick helt och hållet utan dessa typiska oktavhopp), extra mörk och förkylningsdjup dagen till ära. Det roliga var våra smått hysteriska skrattsalvor och ovidkommande kommentarer till det hela — och inte minst att han hela tiden varierade samma figurs röster allt efter behag.

3. Idag är det mer än en vecka sedan som jag började använda spikmatta innan jag skall till att sova — och jag ligger sannerligen på den mellan en halvtimme och fyrtio minuter varje kväll. (Läs gärna Matt av spikar i ryggslutet?)





Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar