15 november 2020

MINA INNERFICKOR OCH ANDRAS.

En kort kåserisk reflexion räddas här åt eftervärlden ur hemsideskaoset. Min makabra hobby (kanske mera dikterad av lättja än av övertygelse) gäller än idag märker jag när jag då och då (alltför sällan, ofta när mobilen inte längre får plats) går igenom (inner)fickorna på mina många (svarta) kavajer. En del behålles, en del släng... läggs undan. Fast innan ni börjar läsa kan ni fundera över: VAD HAR NI I ERA INNERFICKOR? Det är jag rysligt nyfiken på! Svara gärna i kommentarfältet nedan. Välkomna in i min kavaj!


Mina innerfickor och andras.

Att ha kavajerna fulla av begravningsprogram känns inte som en helt normal företeelse: Folk tömmer fickorna på mynt, pennor (oftast egenhändigt bortrövade sådana) eller hopskrynklade kvitton. Det har man ju hört.

Så icke jag.

Utom A6-vikta skrivarpapper med konsertuppslag, programordningar och annat — papper som icke sällan används såsom bokmärken i aktuell “begravningspocket” att läsas i de många pauserna — är det alltså agendor, begravningsprogram (vanligen i A6-format även dessa), som tar plats i mina (inner)fickor. Jag umgås nämligen med den naivt idealistiska, djupt kända tanken att om man sparar sådana program (vilket man gör på krematoriet tillsammans med psalmlapparna till varje begravning där) bevarar man ett stycke kultur- och begravningshistoria åt den hungrande eftervärlden, historia som icke blott finnes i digitalform utan på vanligt papper, nog så rar kuriosa redan det.

Så en liten reflexion…

När mamma, på sin tid en hängiven sjuksköterska, träffade folk på sta’n (vilket hon ofta gjorde, icke sällan på rad) och jag frågade vem det var svarade hon nästan alltid: “Det var en gammal patient.”

När hustrun, som en gång drev restaurang, brilliant kock som hon är, på samma sätt träffar folk på sta’n besvarar hon min humbla fråga med ett: “Det var en gammal gäst.”

Om så begravningssångaren någon gång skulle träffa folk på sta’n, vad skall han väl svara på hustruns försynta fråga?! “Det är en som jag…”

(Så skrevs söndagen den 21 mars 2010 kl. 12.48.)



Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar