26 december 2020

OM RÖJNING, JULNOSTALGI OCH PETER DALLE... (LYCKOLÅGOR 23-25/12 -20)

Är det inte fråga om snöröjning så är det röjning (läs: varsam finputsning) i matrummet inför den jul vi inte firade hemma utan i Landskrona, där jag fick uppleva umgänge och mat och Kalle och Visseljohanna, allt i det område faster Emmy bodde för längesedan. Inte konstigt att Juldagen blev TV-puppans dag. Jul, Jul, Strålande Jul!


Onsdagen den 23 december 2020

1. Så var det Lillejulafton! Sonen och jag uppsteg vid pass tio, medan hustrun packade beställningar i Höganäs. Det är ju det nya för restaurangerna numer, i stället för fysiska gäster: Avhämtning och Beställningar. Mååånga blev det... Jag ägnade ett antal timmar åt att redigera gårdagens Julnattsgudstjänst i Röke Kyrka (se Lyckolågor 20-22/12 -20) som även den blev riktigt bra, lite intimt mysig som det skall vara i den helga Julnatten. Se den!

2. Så ägnade sonen och jag oss åt lite röjning (eller finputsning, menar jag ju) i lokalen inför den stundande julen. Mys- och ombonads-koefficienten höjdes betänkligt. (Vilket j-a sätt att uttrycka älsklig hemtrevnad!

3. Vi hade satt oss i sinne (åtminstone jag) att gå en promenad men hustrun kom lite tidigare så det blev glöggmys och smygtittning på Krubbsamling och Julnatt. Trivsamt! Aftonen i övrigt ägnades åt att se i fatt årets Julkalender, Mirakel, fram till avsnitt 22. Hur ska di få ihop detta, månne? Med tanke på stundande julmatsfrossa blev det hemmagjord pizza och GT med julklappstonic i soffvärmen. Det är inte fy skam det heller!



Torsdagen den 24 december 2020

1. Igår afton insåg jag att det vore bäst att sätta alarm på kvart i elva om jag skulle komma ihåg att lägga ut Samling vid Krubban i Tyringe Kyrka! på Tyringe Pastorats Facebooksida... Det visade sig vara en god idé som detta till trots höll på att gå fel: Vi satt och frukostpratade så att klockan hann bli både två och tre minuter över elva innan jag tryckte på publiceringsknappen. Hoppas Pastoratet överlever!



2. Så bar det, med bilen full av julmat, av till Landskrona för julfirande med svägerskan och sonens två äldsta kusiner. (Lite av en tidsresa för mig, då vi var i samma område där en gång pappas faster Emmy bodde, henne vi brukade besöka åtminstone varannan vecka på sjuttio- och i början på åttiotalet. Jag minns fortfarande hennes telefonnummer (sådana kunde man ju utantill för i världen): 0418-19 2 19... Nu fick jag lära mig att gatorna var uppkallade efter schackspelet, något jag aldrig begrep på den tiden!)  Det blev en alltigenom ljuvlig och trivsam dag i knytkalasets tecken med en redig och långvarig sill-lunch (Brantevik...) mit alles dazu.

Så promenad följt kaffe och Kalle Anka (och Kan du vissla Johanna?) för första gången på jag vet inte hur många år för min del: Det brukar ju tjänstgöras en dag som denna... Lite slapptid var nog nödvändig innan aftonvarden med det småvarma tog vid. Fed mad å möen mad å dricka därti'! Men trivsamt var det, så här i familjens sköte. Detta var även första gången sedan 2007, då vi firade sonens första jul, som vi inte har varit hemma på Siöcrona Plats i Glebbennybo på Julafton, till följd av mina, i vanliga fall, vokala och musikaliska julodysséer från morgon till kväll. I sanning ett ovanligt år!

Som Brantevik skall vara!


Rör inte MIN SILL!

3. Hur skulle det nu gå med Julnattsgudstjänst i Röke Kyrka? Skulle den lyckas bli utlagd innan det blev juldag? Jodå, denna gång var det sonen som tryckte på knappen: På slaget 23.00. Jodå! En God Jul på er allesammans!



Fredagen den 25 december 2020

1. En morgon som denna måste ju gå i återhämtandets och långsamhetens tecken efter alla kryddor, allt fett och socker som kroppen har fått i sig. Det blev i alla fall frukost till slut och därefter frivillig verksamhet, sängläsning och pc-spel på rummet bland annat. Jag kan annars mellan skål och vägg upplysa om att kaffechocken satte fart på sakernas tillstånd... Därefter skrev jag i fatt mina Lyckolågor (som, kanske med viss rätt, inte har varit särdeles vällästa denna vecka!) och beslöt mig för att döpa om dessa journalliknande inlägg med positiva händelser till det mera klatschiga  "Tre Bra Var Da'!" och behålla "Lyckolågor vid Läggdags!" som underrubrik. Så får det bli!

2. När familjen så småningom samlades igen var det för att se klart Julkalendern, Mirakel: vi hade tre avsnitt kvar. Den var allt lite bölig på slutet, även om sonen ständigt (i någons anda, möjligen) påpekade åtskilliga logiska felslut i handling och omgivningar... För ett par år sedan var tanken att vi skulle se Henrik Dorsins scenversion av Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton, men det blev aldrig av. Nu fick vi se den på svtplay istället i all sin prakt. En alldeles förtrollande jazzmusikal i tecknad film-anda med härlig musik, rapp Dorsin-replik och mycken kärleksfull hänsyn tagen till Per Åhlins och Tage Danielssons original, den tecknade Karl-Bertil Jonssons Julafton. Det var en juldagsupplevelse, det!

Senare på kvällen blev det himmagjord pizza (så långt från julmat som möjligt — i soffan förstås) till den myscharmiga svenska serien Vår Tid är Nu om restaurangen Djurgårdskällaren och familjen Löwander alltifrån krigsslutet till sextiotalet. Denna nya fjärde säsong skall tänkas in mellan den första och andra som en fördjupning. Bådar gott. Det blev mycket Peter Dalle idag...

3. Men bland det härligaste på hela dagen var, tyckte vi alla, att gå omkring i pyjamas och morgonrock hela dagen, utan måsten och ska bara — att puppa tillsammans, helt enkelt. Underbart!


Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar