12 december 2020

VAD ÄR "LYCKOLÅGOR VID LÄGGDAGS"?

Skall detta vara något att läsa??! Någon har kanske sett bilden nedan och undrar vad som döljer sig bakom rubriken "Lyckolågor vid Läggdags". Vad är det för påhitt? Vad ska det vara bra för? Påhittet är helt och hållet mitt eget och kom till en natt när jag (som denna) inte kunde somna. (Se första Lyckolågor...)

Tanken att lägga energi på bra saker och inte på dåliga är en gammal tankegång, men egentligen en alldeles utmärkt sådan med tanke på allt elände vi översköljs med till drunkningsgränsen. Jag ville se om vardagshumör och allmänhälsa möjligen kunde påverkas till det bättre av att fokusera på goda upplevelser, något som tycks vara svårare än att älta de dåliga, och även rent fysiskt skriva ner dem, nu när jag ändå har blivit med blogg.

Meningen är att varje dag skriva ned och berätta tre bra saker som har inträffat under dagen.

Hur går det då för en gammal tankenihilist som jag? Det visar sig gå alldeles utmärkt. Negativismer och elände verkar till stor del försvinna på vägen när man tvingas att formulera endast det som är gott. De kan till och med bli förutsättningen för det goda när man sätter det hela i ett nytt perspektiv. Det är sällan svårt att hitta tre goda ting per dag, det gäller bara att ta tillvara de små, till synes obetydliga händelserna som även de kan ändra infallsvinkel för en hel dag.

Man tänker mindre mörka tankar, åtminstone i omgångar, när det är ljuset som skall leda, vilket kan leda till att kroppen och sinnet mår bättre. Det är inte fråga om någon mirakelkur som botar allt hos den som "har sett ljuset", men det hela kan lätta humöret och lugna stormen inombords.

Så blir det också ett slags positiv dagbok där man kan följa livets bättre stunder, och stundtals ana eländet mellan raderna om man nu måste det, en journal där även skrönor och resonemang har sin plats, sådant som omsider kan bli egna inlägg eller spännande samtalsämnen.

Jag kan peka på tre saker som har förbättrat min inställning och humör förvånansvärt: Lyckolågorna vid Läggdags, Spikmatta före läggdags och en sak till som jag bara inte kommer på just nu!

Jag hoppas att ni vill följa mina dagliga krumsprång och upplevelser, dela och kommentera, ja varför inte skriva ner era egna "Tre Bra Per Da", era tre glädjeämnen under den gångna dagen. "Prosit!", som vi säger: "Må det gagna!"


DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar