12 december 2020

OM KONTODRÄNAGE, TYST KUPÉ OCH UNGA MUSIKERFASONER. (TRE BRA VAR DA'! 7-9/12 -20)

Brukar ni också utsätta er för "handledagar" när många butiker besöks och kortet glöder? Vi var effektiva i dessa tider, men det kostade på... Visste ni att de tysta kupéerna i Pågatågen har vissa nackdelar? Dessutom börjar den unge trumpetaren slänga sig med (min) självsäkra och lagom nonchalanta musikerjargong... Kolla den!


Måndagen den 7 december 2020

1. En rysligt treflig början på dagen var att kunna somna om en stund sedan sonen gått till skolan. Sådant behövs ibland. Hustrun och jag snusade nog i kapp från var sitt håll.

2. Det blev även stora handledagen idag, vad det nu kunde vara för bra med det i dessa tider? Att det inte var så mycket folk i farten kanske, varken på Systembolaget (jag köper sällan boxar, men hustrun dricker sällan rött numer så valet var enkelt om icke flaskorna skulle stå halvdruckna); på MAXI Råå (där det julmatshandlades ordentligt, eftersom mat och gott sällskap — i år dock kraftigt reducerat — är ett livsviktigt inslag i julfirandet); samt blomsterhandeln Plantagen (där det inköptes levande blommor, så länge de nu får leva i vår (van)vård, stackarna! Sa någon att det snart var lön??! Titta bara på det här!

3. Sonen hade digital trumpetlektion och skulle spela O Helga Natt! Pappa rekvirerades som ackompanjatör för en första genomspelning  — i klingande Bb. Kul! (Men när han skall göra den med mig blir det en ton högre...) För första gången fick jag höra någon som påpekade (Magister Långbacka) att melodins punkteringar skall överdrivas för att påminna om fanfarer. Intressant, men föga tillämpligt på sång. Sonen hade dessutom inledningsvis i läxa att transponera (flytta till annan tonart) jazzlåten Black Orpheus (gammal favorit och en av de första jazzlatinlåtar jag spelade en gång i tiden) från noterat (trumpettonart) A-moll till H-moll (att säga "B-moll" känns för mig lika konstigt som "Vår Fader"!) — och detta på notpapper... "Det är ju inte klokt att man ska behöva skriva ner det!", blev kommentaren, "Sån't gör man ju i huvudet!" Det är fint med självförtroende. (Ibland tar han visst efter GB-gubben lite väl...)


Tisdagen den 8 december 2020

1. Jag ägnade gårdagskvällen, en del av förmiddagen och två tågresor för att slutföra Stjärnans Luciatåg-film. (Se Trefaldiga Lyckolågor vid Läggdags, 2-4/12 -20.) Det känns rysligt bra att den är klar. Nu får den ligga till sig ett par dagar innan den skall publiceras på fredag.

2. Så bar det av till Röke Kyrka för en Musikalisk Bön som livestreamades. Idag var temat "Luciaimprovisationer", helt enkelt egna versioner av Luciatågsbitar — man kan exempelvis sjunga Luciasången i italienskt original! (Sul mare Luccica av Teodoro Cottrau.) Senare fick jag höra att det hela hade varit både uppskattat och vällyssnat. Då blir man ju glad!

2,5. För att bryta kronologin kan man berätta att jag av ren tankspriddhet tog ett tidigare tåg och fick mer än en timmes dö'tid att slå ihjäl. (Lägg märke till logiken...) Tiden tillbringades på Café Madrix i Hässleholm med att njuta av en god latte och att fila lite på det digitala Luciatåget. Bonus, kan man tycka?

Café Madrix i Hässleholm i all sitt härliga överdåd!

3. För att åter hoppa i kronologin träffade jag på bussen till Röke en dam som brukar komma till kyrkan. Det är alltid givande att få sitta ner och samtala lite mer än vid kyrkporten.


Onsdagen den 9 december 2020

1. I morse vid frukosten mellan morgonmässa och möte nämndes det faktum att jag bor i en av landets mest Coronadrabbade städer. Jag kunde lugna kaffebordet med att vi håller oss hemma för det mesta, handlar på Maxi och liknande när det är mindre folk, undviker Väla Centrum och träffar mycket få utanför familj och arbete. På frågan om mig och kollektivtrafiken fick jag tillfälle att förtälja hur Skånetrafiken visserligen, och olämpligen, har dragit in vissa turer men även kör med dubbla vagnar för att möjliggöra större utspridning av passagerare. Vidare att en konduktör (som, efter närmare resonemanger,  visade sig vara avlägset släkt med mig) i dessa tider avrådde från de tysta kupéerna eftersom dessa är sämre ventilerade, då de har konstruerats i efterhand för att avskärma föraren från passageraroväsen (snarare än tvärtom som folk gärna tror) och då det till och med är så att ventilationen går utanför plywoodväggarna. Han berättade också att passagerare, allt enligt reglementet som varje konduktör är utrustad med, skall använda hörlurar till mobilen snarare än högtalare, både vad gäller musik och samtal, för att inte i onödan störa andra resande. Man kan åka av tåget för mindre! Så kan man bli upplyst när man tar sig tid och pratar med folk.

Den Tysta Kupén i Pågatågen.

1,5. Ett lustigt P. S. till det ovanstående kunde vara hustruns teori om mig såsom det farligaste som släppts in i Tyringe på länge: Du kommer från Helsingborg; du reser med tåg och buss; du rör dig överallt och pratar ohämmat med allt och alla. Säkerhetsbomb.

2. Imorgon skall jag vara med och göra en förinspelning av "Samling vid Krubban" som sedan skall "livesändas" på Julafton kl. 11.00. Idag övade vi med Fritidsbarnen på Stjärnan, något som bådar gott inför morgondagen. Vi lyckades lära dem "Ett litet barn av Davids hus" i all hast. Inte illa.

3. På väg hem drabbades jag åter av en gymnasist som åker mellan Klippan och Åstorp och som alltid spelar bilspel på full högtalare med ljudligt muttrande kommentarer. Något galet verkar det vara. Men idag var första gången jag inte kämpat mot ingivelsen att upplysa gossen om sakernas tillstånd eller rentav slå fanskapet på käften! Sinnet mildras både med åren och med Lyckolågor vid Läggdags...


Gillade du inlägget? KLICKA då på länken så att det rankas högre på Pusha.se
KLICKA även på BLOGGLISTA så att bloggen får poäng och stiger i listranking!
DELA gärna inlägget med KNAPPARNA nedan så att ännu fler UPPTÄCKER det!
Och glöm inte att KOMMENTERA nedan — och att PRENUMERERA ovan till höger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar